SCHOOLGIDS 2024-2025
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Ons onderwijs » Onderwijsdoelen

Onderwijsdoelen

Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. De doelen waaraan alle afdelingen van de ISE werken, staan uitgebreid beschreven in het schoolplan (School Development Plan) 2022-2026. Vanuit dit schoolplan worden voor elke afdeling jaardoelen opgesteld.

De Nederlands Tweetalige afdeling verhuist in de zomer van 2024 naar de nieuwe locatie aan de Jan Luikenstraat. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen en het team hier een goede start kunnen maken en dat we door kunnen gaan met het aanbieden van goed onderwijs. Bij het vaststellen van de jaardoelen voor 2024/2025 is dan ook niet alleen gekeken naar het schoolplan, maar is er zeker ook rekening gehouden met de verhuizing van de afdeling.

Het jaarplan 2024/2025 omvat de volgende speerpunten:

  • Ervoor zorgen dat we landen op de nieuwe locatie en de organisatie op poten hebben, dat er aandacht is voor afstemming/communicatie en teambuilding
  • Focus op de kwaliteit van ons curriculum: continueren van die kwaliteit en m.b.t. Engels het versterken en integreren van een gezamenlijke visie en uitvoering.
  • Focus op onze leerlingen: hun welbevinden op de nieuwe locatie en de (extra) ondersteuning die zij nodig hebben.
  • Focus op de werving van nieuwe leerlingen: de unieke aspecten en de kwaliteit van ons onderwijs onder de aandacht brengen van anderen.
  • More than a school: goed organiseren van de opvang van leerlingen en de naschoolse activiteiten (ASA)

Referentieniveaus

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De resultaten van de doorstroomtoets van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.

Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:

  • Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
  • Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.

Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs: Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd. Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.

Wij zijn er trots op dat onze resultaten bevestigen dat we onze leerlingen goed onderwijs bieden en we deze niveaus ruimschoots behalen:

fundamenteel niveau

streefniveau

Bron: DUO