
Onderwijsdoelen
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. De doelen waaraan alle afdelingen van de ISE werken, staan uitgebreid beschreven in het schoolplan (School Development Plan) 2022-2026. Vanuit dit schoolplan worden voor elke afdeling jaardoelen opgesteld.
Het jaarplan 2025/2026 omvat de volgende speerpunten voor de Nederlands Tweetalige afdeling:
- Focus op de kwaliteit van ons curriculum, door het borgen van afspraken binnen ons team.
- Verdere oriëntatie op de implementatie van het Primary Years Program door het uitvoeren van een feasibility study.
- Focus op de kwaliteit van onze ondersteuning aan anderstalige leerlingen (DAL: Dutch as an Additional Language) door het invoeren van een methode voor nieuwkomersonderwijs, verdere professionele ontwikkeling van het team, het maken van gezamenlijke afspraken m.b.t. NT2-ondersteuning en het borgen van deze afspraken in een NT2-beleid.
- Focus op de ondersteuning van onze leerlingen door middel van de HGW-cyclus (handelingsgericht werken) en door duidelijke afspraken te maken over de ondersteuning en het vastleggen hiervan.
- De verbinding met de campus blijven zoeken voor team, leerlingen en ouders en met de andere basisscholen binnen onze stichting.
- Focus op het werven van nieuwe leerlingen en een concreet, toekomstgericht groeiplan voor de Primary Dutch Bilingual.
- Het uitbreiden van de naschoolse opvang van onze leerlingen, in samenwerking met BSO Apollo.
Referentieniveaus
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De resultaten van de doorstroomtoets van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.
De doorstroomtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:
- Hoeveel procent van de leerlingen met de doorstroomtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
- Hoeveel procent van de leerlingen met de doorstroomtoets het streefniveau heeft gehaald (dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen).
Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs: Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd (stippellijn in onderstaande figuren). Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
Wij zijn er trots op dat onze resultaten bevestigen dat we onze leerlingen goed onderwijs bieden en we deze niveaus ruimschoots behalen:
fundamenteel niveau
streefniveau
Bron: DUO