De resultaten van het onderwijs
We hanteren op de Nederlandse Tweetalige afdeling het Leerlingvolgsysteem van IEP als hulpmiddel voor leerling- en schoolevaluatie. Het systeem bestaat uit een samenhangend geheel van cognitieve en sociaal-emotionele toetsen, een registratiesysteem en aanwijzingen of materiaal voor gerichte hulp aan zorgleerlingen. Deze manier van werken stelt de leerkrachten in staat om systematisch en per leerling de leervorderingen over langere periodes en over meerdere leerjaren te peilen en daar consequenties aan te verbinden.
Leerlingvolgsysteem
Kinderen ontwikkelen zich van nature en zijn leergierig. Op school proberen we daar op in te spelen en dit te stimuleren. Als de ontwikkeling wat minder vanzelfsprekend verloopt, bieden we hulp. De school is per jaargroep georganiseerd. De kinderen van dezelfde leeftijd zitten meestal in dezelfde groep. Op de school zijn over het algemeen kleine(re) groepen gevormd. Wij proberen zoveel mogelijk rekening te houden met het individuele kind.
Op school worden kinderen op verschillende gebieden gevolgd. We kijken dan niet alleen naar de cognitieve resultaten, maar ook naar het sociaal-emotioneel welbevinden van de kinderen. In de groepen 1 en 2 gebruiken we Kijk! en in de groepen 3-8 screenen we zowel de sociale als de cognitieve ontwikkeling met de toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem. De resultaten van de toetsen worden tijdens leerlingbesprekingen door het team besproken en de uitslagen worden opgenomen in het leerlingdossier. Als ouder/verzorger hebt u recht op inzage in het leerlingdossier van uw kind(eren). U kunt daarvoor op school terecht.
Naast de resultaten van de toetsen vormen de observaties van de leerkracht in de klas en de uitslagen van de methodegebonden toetsen natuurlijk een nog belangrijker onderdeel om de voortgang en de ontwikkeling in de gaten te houden.
Driemaal per jaar ontvangen alle kinderen van groep 1 t/m 8 een rapport waarmee we u op de hoogte houden van de ontwikkeling van uw kind. Het 1e rapport geeft voornamelijk de sociale/ emotionele ontwikkeling van uw kind weer, terwijl het 2e en 3e rapport de resultaten vermelden. Met het 2e rapport wordt er ook een uitdraai van het leerlingvolgsysteem of van ParnasSys gemaakt. Ouders kunnen te allen tijde een gesprek over de ontwikkeling van hun kind(eren) aanvragen met de leerkracht.
Doorstroomtoets groep 8
In groep 8 nemen alle leerlingen deel aan de Doorstroomtoets Basisonderwijs (van IEP). De uitslag van de doorstroomtoets wordt met de leerlingen en ouders besproken. De IEP Doorstroomtoets geeft een uitslag op referentieniveau voor taal en rekenen en een schooladvies.
Resultaten doorstroomtoets
Overgang naar het voortgezet onderwijs
Met de ouders/verzorgers van de kinderen in groep 8 wordt samen met de kinderen uitgebreid gesproken over de mogelijkheden voor vervolgonderwijs en wordt een schooladvies gegeven. In het voorjaar wordt de doorstroomtoets (ook van IEP) afgenomen. De uitslag hiervan is meestal een bevestiging van het schooladvies. Het schooladvies blijft het belangrijkste, omdat het advies ook rekening houdt met bijvoorbeeld de persoonlijkheid, de werkhouding, het incasseringsvermogen, de gezinssituatie en de interesse van de leerling. Naar aanleiding van het schooladvies wordt tijdens een individueel schoolkeuze gesprek met de ouders en het betreffende kind overlegd, welke de mogelijkheden zijn bij de keuze voor het vervolgonderwijs. In maart wordt de definitieve keuze gemaakt en de ouders verzorgen de inschrijving voor het vervolgonderwijs. Er wordt een onderwijskundig rapport verstrekt aan de middelbare school. Ouders ontvangen hiervan een kopie.
Tijdens een informatiebijeenkomst voor de ouders van groep 8 wordt in algemene zin uitleg gegeven over de verschillende aspecten die te maken hebben met de aanstaande schoolkeuze. Ook het tijdpad wordt daarin aan de orde gesteld. Voor wat betreft informatievoorziening omtrent de VO scholen worden er op school informatiefolders uitgereikt. Ook wordt tijdig aan de kinderen doorgegeven wanneer de open dagen gehouden worden en wordt er een bezoek gebracht aan een aantal middelbare scholen in de omgeving.