Extra ondersteuning
Externe onderwijsspecialisten ondersteunen scholen en leerkrachten bij het geven van onderwijs door middel van adviezen en informatie en begeleiding van leerlingen en hun leerkrachten bij leer- en/of gedragsproblemen. Tevens hebben wij op de ISE de beschikking over een aantal onderwijsassistenten, remedial teachers en een motorisch remedial teacher om de leerlingen te ondersteunen. In het team van de ISE zijn diverse specialisten werkzaam die ingezet kunnen worden om de leerkrachten en de leerlingen te ondersteunen.
Gedrag, de resultaten in de klas en/of de resultaten op de toetsen geven soms aanleiding om hieraan extra aandacht te besteden. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn om een leerling tijdelijk extra ondersteuning te geven. Onze intern begeleider is verantwoordelijk voor het coördineren van de hulp die de leerlingen nodig hebben. In samenwerking met de groepsleerkracht, en met de intern begeleiders van de internationale afdeling, zorgt de intern begeleider ervoor dat de leerling hulp krijgt en dat deze hulp vastgelegd wordt. Ook kan er aanvullend onderzoek nodig zijn.
In een enkel geval kan de school het advies geven dat een andere vorm van (speciaal) onderwijs het kind beter zou kunnen helpen. Dit advies wordt altijd middels een zorgvuldig proces gegeven.
Vrijstelling van onderwijsactiviteiten
Het bevoegd gezag kan op verzoek van de ouders een leerling vrijstellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten met uitzondering van een doorstroomtoets als bedoeld in artikel 45b, derde lid. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.
Remedial teaching (RT ) onder schooltijd
In principe kunnen de kinderen geen externe RT onder schooltijd volgen. U kunt echter altijd een met redenen omkleed verzoek indienen bij het hoofd van de afdeling om een uitzondering te maken. Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen met de directie.
Fysieke, sociale en emotionele ontwikkeling
In alle jaargroepen wordt veel nadruk gelegd op de ontwikkeling van een effectieve fysieke en emotionele omgeving, waarin persoonlijk, sociaal en emotioneel onderwijs centraal staat. De groepsleerkrachten richten zich op het individuele kind met ondersteuning van de interne begeleider.
In de groepen 3 t/m 8 werken we met het leerlingvolgsysteem van IEP, waarin kinderen hun eigen ontwikkeling kunnen vastleggen en volgen op het gebied van hoofd, hart en handen. Naast toetsen op het gebied van rekenen, lezen en spellen (hoofd), is er ook voortdurende aandacht voor hart (welbevinden) en handen (praktische vaardigheden).
Taalverwerving
Ieder jaar komt er een groot aantal nieuwe leerlingen naar de ISE die geen Nederlands of Engels spreken. Er is een ondersteuningsprogramma waar de ISE mee werkt. Leerlingen worden geholpen bekwaam te worden in het Nederlands of het Engels. De leerkrachten van de Nederlands Tweetalige afdeling zorgen voor extra ondersteuning op het gebied van Engels (EAL: English as an additional language) of Nederlands (DAL: Dutch as an additional language). Er worden verschillende strategieën gebruikt om deze leerlingen voor te bereiden, om deel te nemen aan de reguliere lessen in de groep en om volledig deel te nemen aan het curriculum.
Op de ISE vinden we de thuistalen van de kinderen heel belangrijk. Op school wordt de thuistaal op verschillende manieren ingezet in de klas. Kinderen leren hierdoor gemakkelijker de instructietaal in de klas. Wij bieden ook thuistaal lessen aan op de ISE. Deze worden na schooltijd gegeven door thuistaal leerkrachten, Wij doen steeds ons best om dit programma uit te breiden. Op dit moment worden er o.a. lessen Turks, Spaans, Frans, Italiaans en Chinees gegeven.
Logopedische dienst
Op de ISE is sinds 1 mei 2017 een zelfstandig logopediste werkzaam. In groep 2 wordt bij alle 5-jarige kleuters (na toestemming van de ouders/verzorgers), de spraak-taaltest afgenomen. Bij deze test wordt o.a. gelet op het taalontwikkelingsniveau, de luisterhouding, de uitspraak, de zinsbouw, stotteren of haperend spreken, de tonghouding/het mondgedrag en het stemgebruik. Indien nodig volgt na deze screening behandeling van het gesignaleerde probleem of wordt een kind later nogmaals gecontroleerd. Deze diensten zijn voor zowel de Nederlandstalige als de Internationale afdeling beschikbaar. Meer informatie hierover is verkrijgbaar op school.