Organisatie van het onderwijs en onderwijstijd
Voor de Nederlands Tweetalige afdeling geldt een maximum aantal van 24 leerlingen voor de groepen. Door een kleine groepsgrootte te handhaven, kan aan elke leerling maximale aandacht besteed worden. Er kan na overleg met de leerkracht (tijdelijk) afgeweken worden van deze aantallen. Op de Nederlandse afdeling zitten kinderen die langdurig in Nederland verblijven en de afdeling kent 8 jaargroepen. We maken gebruik van methodes die voldoen aan de kerndoelen en ons onderwijs is in alle leerjaren thematisch.
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met Kleuterplein. Kleuterplein laat kleuters helemaal kleuter zijn. In de bouw- of ontdekhoek, met het verfbord of de zandwatertafel, en met vouwblaadjes, kralenplanken, mozaïek en ander lesmateriaal leren ze spelenderwijs. Van rekenen en lezen tot beeldende vorming en muziek: een doordacht aanbod voor een sterke voorbereiding op groep 3.
In groep 3 wordt gebruik gemaakt van Veilig de Wereld in en Veilig Leren Lezen. Veilig de Wereld in is een methode voor wereldverkenning voor groep 3, die naadloos aansluit op de leesmethode Veilig leren lezen, zodat er echt thematisch onderwijs gegeven kan worden. Naast de wereldverkennende activiteiten is er veel aandacht voor woordenschat. Voor rekenen wordt er gewerkt met Getal en Ruimte.
In de groepen 4 t/m 8 wordt er gewerkt met Alles in 1. Met behulp van deze methode leren, beleven en ervaren de kinderen wereldoriëntatie, taal en lezen in logische samenhang. Wetenschappelijk onderzoek heeft de grote waarde van taal gekoppeld aan wereldoriëntatie inmiddels ruimschoots aangetoond en onze leerlingen kunnen zich met behulp van deze methode dan ook helemaal onderdompelen in de thema’s die aan bod komen. Voor rekenen wordt er ook gewerkt met Getal en Ruimte Junior.
Met ingang van het schooljaar 2014-2015 is op de Nederlandse afdeling gestart met een pilot voor tweetalig onderwijs in de groepen 1 en 2 (TPO). Inmiddels wordt in alle groepen 30% van de tijd les gegeven in het Engels. De kinderen krijgen Engelse les, waarbij er les gegeven wordt in de Engelse spelling, grammatica, lezen en spreken. Deze lessen worden verzorgd door vakleerkrachten Engels. Daarnaast worden de gymlessen in het Engels verzorgd en heeft iedere groep een aantal lessen die in het Engels gegeven worden door de groepsleerkrachten.
Onderwijstijd
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs. Leerlingen moeten in acht schooljaren tenminste 7520 uur onderwijs krijgen. Het aantal lesuren per week bedraagt 25,5. Wij houden ons aan de wettelijke vereisten met betrekking tot de schoolvakanties.
In onderstaande tabellen is per leerjaar weergegeven hoe de onderwijstijd verdeeld is over de verschillende vakgebieden (in minuten per week). Hierbij moet worden opgemerkt dat bij de groepen 3 t/m 8 in onze thematisch activiteiten ook onze taal-; verkeer; ICT en creatieve activiteiten opgenomen zijn.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2:
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8: