SCHOOLGIDS 2025-2026
Sluit alles
Inhoudsopgave
Home » Zorg, Ondersteuning & veiligheid » Extra ondersteuning 

Extra ondersteuning 

Onze school verwelkomt kinderen vanaf vier jaar, ongeacht religie, etniciteit, nationaliteit of geloofsovertuiging. Geworteld in de principes van gelijkheid en respect, bereidt onze multiculturele omgeving leerlingen voor op een mondiale toekomst.

Inclusief Onderwijs

De ISE zet zich in om elke leerling te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken door:

  • Op maat gemaakte leeromgevingen die inspelen op individuele behoeften
  • Vroegtijdige signalering en ondersteuning bij leerproblemen
  • Samenwerking met ouders en leerlingen in het leerproces
  • Duidelijke rollen voor medewerkers bij de ondersteuning van extra behoeften

Onze inclusieve aanpak is gebaseerd op de volgende kernprincipes:

  • Inclusief: Belemmeringen voor leren wegnemen en diversiteit omarmen
  • Leerlinggericht: Prioriteit geven aan het belang van elke leerling
  • Behoeftegericht: Inspelen op sterke punten en uitdagingen
  • Preventiegericht: Nadruk leggen op vroege signalering en interventie
  • Resultaatgericht: Evidence-based strategieën gebruiken voor positieve resultaten
  • Samenwerking: Gezinnen, leerkrachten en leerlingen betrekken
  • Cultureel Responsief: De diversiteit van onze gemeenschap weerspiegelen
  • Gelijkwaardig: Ondersteuning bieden die is afgestemd op individuele behoeften

Om de ondersteuning op school goed te organiseren werken alle reguliere en speciale scholen van het primair onderwijs samen in een Samenwerkingsverband. Zo zorgen we ervoor dat alle leerlingen in de regio Eindhoven, Best en Son & Breugel het onderwijs en de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over de basisondersteuning op scholen, over de extra ondersteuning en de verwijzingen naar speciaal onderwijs. Die afspraken zijn vastgelegd in een ondersteuningsplan.

Onderstaande afbeelding geeft de ondersteuningsroute binnen onze school, en de overige basisscholen van onderwijsstichting SILFO, weer.

Binnen onze onderwijsstichting werken de intern begeleiders van de verschillende scholen intensief samen, waardoor de ondersteuning op de scholen kan worden afgestemd en we elkaar kunnen ondersteunen in het begeleiden van onze leerlingen. De ondersteuning aan de leerlingen op onze school wordt hieronder beschreven.

Basisondersteuning

Basisondersteuning is de ondersteuning die binnen het reguliere onderwijsproces van elke school wordt geboden, plus de bijbehorende preventieve en licht curatieve ondersteuning.

Wij werken handelingsgericht om onze leerlingen in beeld te brengen. Handelingsgericht werken (HGW) is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast.

Onze intern begeleider houdt toezicht op de algehele ontwikkeling van leerlingen, met een specifieke focus op het inspelen op de behoeften die door de leerkrachten worden gesignaleerd. Ze biedt ondersteuning, begeleiding en advies aan zowel leerkrachten als ouders, en zorgt ervoor dat aan de leerbehoeften van elke leerling effectief wordt voldaan. De intern begeleider werkt ook nauw samen met externe specialisten, waardoor we indien nodig toegang hebben tot aanvullende expertise en diensten.

Extra ondersteuning

De extra ondersteuning is ondersteuning die de basisondersteuning overstijgt. De mogelijkheden kunnen per school verschillen en worden beschreven in de schoolgids. Zodra een leerling in aanmerking komt voor extra ondersteuning door externe specialisten wordt deze, conform de wetgeving, beschreven in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). De extra ondersteuning van de leerling wijkt af van het reguliere aanbod dat onder de basisondersteuning valt. Een OPP wordt opgesteld in samenspraak met ouders en met de leerling. Elk OPP wordt geregistreerd in het Register Onderwijsdeelnemers (ROD).

De ISE is een ‘language-friendly’ school. We bieden onze leerlingen extra ondersteuning in de Nederlandse en Engelse taalvaardigheden en besteden aandacht aan de thuistalen van onze leerlingen.

We ondersteunen leerlingen met lichte tot matige:

  • Taalbarrières
  • Academische ondersteuningsbehoeften
  • Gedragsmatige, fysieke en sociaal-emotionele behoeften

Onderstaande tabel geeft de ondersteuning weer die wij onze leerlingen kunnen bieden.

Vrijstelling van onderwijsactiviteiten

Het bevoegd gezag kan op verzoek van de ouders een leerling vrijstellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten met uitzondering van een doorstroomtoets als bedoeld in artikel 45b, derde lid. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.

Inbreng en invloed van leerlingen

In het schooljaar 2024/25 werden leerlingen die extra ondersteuning ontvingen uitgenodigd om te reflecteren op hun ervaringen en er commentaar op te geven. Ze gaven feedback over zowel de aard van de ondersteuning die ze ontvingen als hun gevoelens over de ondersteuning. Deze feedback gaf medewerkers waardevolle inzichten in de effectiviteit van de ondersteuningsstrategieën, het gevoel van inclusie en zeggenschap van de leerlingen, en verbeterpunten in de manier waarop de ondersteuning wordt geleverd. We hebben dit schooljaar vooral onze leerlingen die NT2-ondersteuning (DAL) krijgen bevraagd, omdat dit een groot deel van onze leerlingen betreft. De kinderen gaven aan dat ze het prettig vonden om in kleine groepjes ondersteuning te krijgen en dat de DAL-lessen hen helpen om het Nederlands beter te begrijpen en zichzelf beter verstaanbaar te maken. Ook gaven zij aan dat het hen helpt om vrienden te maken, omdat ze makkelijker contact maken met hun klasgenoten. Verder gaven zij aan dat ze het niet fijn vinden als ze rekenlessen missen door de DAL-les en dat ze eigenlijk meer ondersteuning zouden willen hebben. Vanaf komend schooljaar worden onze DAL-lessen dan ook anders georganiseerd.

Vanaf schooljaar 2025/26 worden alle leerlingen in de groepen 6, 7 en 8 ondervraagd over de ondersteuning die ze ontvangen, ongeacht of ze specifieke extra ondersteuning krijgen. Deze bredere aanpak is bedoeld om inzicht te krijgen in de algehele ervaringen van leerlingen met leerondersteuning, klasstrategieën en hun gevoel van ondersteuning tijdens hun leertraject. Vanaf schooljaar 2025/2026 krijgen leerlingen ook zelf inspraak bij het opstellen van een OPP (ontwikkelingsperspectief).

Toekomstig aanbod

In schooljaar 2024/2025 zijn we begonnen met het versterken van de ondersteuning aan onze anderstalige leerlingen. Het gehele team is geschoold in de NT2-didactiek en we hebben onze DAL-ondersteuning geëvalueerd. In schooljaar 2025/2026 gaan we het DAL-onderwijs anders organiseren, door het implementeren van Wereld vol Woorden, een methode voor het onderwijs aan nieuwkomers en door onze leerlingen m.b.v. deze methode intensievere (dagelijks) DAL-ondersteuning te bieden. Met betrekking tot de NT2-ondersteuning in de klas gaan we afspraken maken op schoolniveau en zal het team zich nog verder gaan professionaliseren door aanvullende NT2-cursussen.

Ook gaat een van onze onderwijsassistenten zich nog verder professionaliseren op het gebied van remedial teaching, waardoor we onze leerlingen nog beter kunnen ondersteunen.