Kwaliteitszorg
Wat is kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt.
De ontwikkeling van het onderwijs in de school
De ISE is geaccrediteerd door de Council of International Schools (CIS) en de New England Association of Schools and Colleges (NEASC). Om deze accreditatie te kunnen ontvangen, moet de ISE iedere 5 jaar een zelfstudie ondergaan waarbij de school zichzelf meet aan internationale standaarden. De aanbevelingen die gedaan worden, geven de school een aantal belangrijke actiepunten om de school te verbeteren op een aantal cruciale onderdelen, inclusief de kwaliteit van het onderwijs dat we verzorgen.
De ISE neemt regelmatig vragenlijsten bij ouders af en bekijkt de resultaten van de leerlingen regelmatig om aanbevelingen te doen voor verbetering. Al deze informatie wordt gebruikt om verbeterplannen te maken op schoolbreed niveau. Wij maken een meerjarig verbeterplan waarin de visie en de missie van de school duidelijk zichtbaar zijn.
Belangrijke ontwikkelingen die het resultaat zijn van onze analyse van de bovenstaande gegevens en aanbevelingen zijn onder meer: (i) de introductie van het TPO-project op de Nederlands Tweetalige afdeling, (ii) het maken en implementeren van een beleidsplan voor het verbeteren van de prestaties van leerlingen, (iii) het maken en implementeren van een beleidsplan cultuureducatie. Op zowel de internationale als de Nederlands tweetalige afdeling richten we ons ook op het voorzien in de behoeften van gevorderde leerlingen.
Voor het schrijven en uitvoeren van deze beleidsplannen hebben we een aantal curriculum verantwoordelijken aangesteld. Dit zijn docenten die uren toegewezen hebben gekregen om hun coördinerende rol te vervullen en vaak een aanvullende opleiding hebben genoten.
Kwaliteitsbeleid SILFO
De strategische visie SILFO 2022-2026 is geformuleerd aan de hand van de vier Cs, de stichting-brede vorm aan de hand waarvan SILFO de verscheidene diensten vormgeeft.
De vier C’s hebben inhoud gekregen op basis van een ontwikkeld instrumentarium waarin ruimte is gemaakt voor, naast meetbare, ook merkbare en aantoonbare kwaliteitsgegevens. Deze gegevens worden verzameld, gedeeld en geëvalueerd in een cyclisch proces, met onder andere gerichte onderzoeken, naar bijvoorbeeld vervolgvragen op eerder gevonden gegevens, het verzamelen van feedback, het doen van evaluaties, het hebben van dialogen en het delen van verhalen. Het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs sluit hierop aan.
De kwaliteitscyclus wordt op verschillende manieren ingebed in de werkwijze binnen de stichting:
Managementrapportages
De stichting werkt sinds medio 2019 met rapportages op onderwijskwaliteit, op zowel stichtings- als locatieniveau. De rapportages worden viermaandelijks besproken met de opleidingsdirecties, de afdeling control, de afdeling kwaliteit en het College van Bestuur. De inhoud focust op zowel meetbare, als merkbare en aantoonbare kwaliteitsresultaten. De meetbare gegevens uit de rapportages onderwijskwaliteit zijn afkomstig uit de diverse leerlingvolgsystemen van de scholen, waarmee vorderingen in kennis en vaardigheden van de leerlingen wordt gevolgd. Tevens wordt op locatieniveau met doorlopende leerlijnen geborgd dat het onderwijs aansluit op een ononderbroken ontwikkelproces van leerlingen. Ook het tevredenheidsonderzoek onder leerlingen en ouders, leskwaliteit op schoolniveau observaties en de accreditatierapportage door de Council of International Schools voor de International School worden gebruikt om onderwijskwaliteit te meten.
Kwaliteitskompas
Aan de hand van het ontwikkelde Kwaliteitskompas, gebaseerd op de Kwaliteitscyclus (die synchroon loopt met de control-cyclus), de Kwaliteitskalender van het jaarverslag, de Kwaliteitskalender van het Schoolplan en de vier- acht en twaalfmaandrapportages wordt de ontwikkeling van onderwijskwaliteit gemonitord.
Het door de stichting ontwikkelde Kwaliteitskompas brengt onderwijskwaliteit in beeld en is zichtbaar voor het bestuur, de directies, het personeel en de Raad van Toezicht middels een dashboard. Het Kwaliteitskompas wordt gebruikt om vanuit de opgestelde visie zicht te houden op de kwaliteit van het onderwijs binnen de stichting. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de vanuit de inspectie opgestelde eisen, middels Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) en indicatoren voor merkbare en aantoonbare kwaliteit, de zogenaamde Kritieke Kwaliteitsindicatoren (KKI’s) die zijn gekoppeld aan de schoolplandoelen. De ontwikkeling wordt viermaandelijks geëvalueerd in het dashboard en met de opleidingsdirecties besproken. Het dashboard biedt mogelijkheid om op drie vooraf ingestelde momenten te bepalen hoe de doelen vorderen. Dit kan worden gedaan door de koers in te voeren, door middel van een drop-down menu in het dashboard, waar “niet gestart”, “niet op koers”, “op koers” of “voltooid” in staat. De verantwoordelijken voor kwaliteit op de locatie, vullen iedere vier maanden het dashboard in, onder de juiste datum. Hierdoor wordt een lijn zichtbaar in de ontwikkeling van de verschillende doelen. De doelen zijn ingedeeld op basis van inspectienormen, SILFO-normen en worden op die wijze gebruikt om in de managementrapportage op doelniveau te verantwoorden over kwaliteitsontwikkeling. De verantwoordelijken op locatie schrijven hier de toelichting voor.
Kwaliteitsverbeteringen
Afspraken voor kwaliteitsverbetering worden op basis van de managementrapportages en het kwaliteitsdashboard viermaandelijks opgesteld en vastgelegd. De opleidingsdirecties, voeren indien noodzakelijk, nadere analyse op locatieniveau uit en/of stellen locatiedoelen bij, welke wederom opgenomen worden in het kwaliteitsdashboard. Het proces en het kwaliteitsinstrumentarium worden jaarlijks geëvalueerd, waarmee verdere kwaliteitsontwikkeling wordt gerealiseerd.
Verantwoording
De managementrapportages en het kwaliteitsdashboard worden viermaandelijks gedeeld en eveneens besproken met de Raad van Toezicht. Tevens worden de locatieportfolio’s jaarlijks gepresenteerd en besproken in een bijeenkomst met de Raad van Toezicht, het College van Bestuur en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. Kwaliteitsgegevens worden gepubliceerd in het Jaarverslag en op de website van Scholen op de kaart.
Zorg voor de relatie school en omgeving
Culturele vorming
De culturele vorming van de leerlingen van de school wordt erg belangrijk gevonden. Er vinden projecten plaats in samenwerking met de bibliotheek en het Centrum voor de Kunsten te Eindhoven. Ieder jaar vindt er een culturele week plaats op de primary afdeling. Daarnaast is er een cultuurcoördinator aangesteld die samen met de cultuurwerkgroep het cultuuronderwijs binnen de school beter gaat vormgeven. Het doel is om intercultureel en globaal bewustzijn te ontwikkelen door dit in alle aspecten van ons curriculum te verwerken
ECO schools
De ISE primary en secondary department zijn in januari 2021, samen met het kinderdagverblijf Kinderstad en het facilitair bedrijf Vebego, begonnen met een project genaamd Eco-schools’. Eco-Schools is hét wereldwijde programma om leerlingen te stimuleren tot duurzaam denken en doen. Met behulp van zeven stappen onderzoeken leerlingen de school en werken ze aan acties om deze te verduurzamen. Bijvoorbeeld door energie te besparen, afval te verminderen of het schoolplein te vergroenen. Als kers op de taart heeft de school het internationale keurmerk voor duurzame scholen behaald: de Groene Vlag.
Verkeersonderwijs
Wij vinden het belangrijk dat de kinderen op een goede manier deel leren nemen aan het verkeer. De kinderen krijgen regelmatig verkeerslessen. Eenmaal per jaar wordt er op onze school een verkeersweek georganiseerd. Kinderen krijgen dan middels workshops uitleg over bijvoorbeeld de dode hoek bij vrachtwagens. Leerlingen van groep 7 in beide afdelingen nemen in april deel aan het theoretisch verkeersexamen en later aan het praktisch verkeersexamen. Kinderen die niet in één keer slagen, kunnen het in groep 8 nog een keer proberen.
Schoolmaatschappelijk werk
De tijd op de basisschool is een belangrijke periode in het leven van een kind. Soms kunnen er zorgen zijn over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Sommige kinderen hebben extra aandacht nodig door problemen thuis of binnen de school. Soms hebben ouders opvoedkundige vragen of hebben zij meer ondersteuning nodig in de thuissituatie. Hierbij kan een schoolmaatschappelijk werker helpen. De ISE werkt samen met de Lumens groep uit Eindhoven. Zij zorgen voor een schoolmaatschappelijk werker bij ons op school.
Bibliotheek
Met de plaatselijke bibliotheek zijn afspraken gemaakt over het lenen van collecties en groepsbezoeken en het meedoen aan leesprogramma’s en activiteiten tijdens de kinderboekenweek. De school beschikt over een Nederlandstalige en Engelstalige bibliotheek waar kinderen van beide afdelingen boeken kunnen lenen of informatie voor de verschillende (IC-)projecten kunnen opvragen. Daarnaast zijn er boeken in meerdere talen beschikbaar.
Op onze nieuwe locatie aan de Jan Luikenstraat wordt uiteraard ook een prachtige bibliotheek ingericht. In samenwerking met het bibliotheekteam van de ISE en onder leiding van Rob Lindhout van Puur Sang, die ook de bibliotheek op de ISE campus heeft ingericht en wiens ontwerp van een bibliotheek in Son en Breugel is verkozen tot beste bibliotheek van Nederland, gaan wij ook op de Jan Luikenstraat ervoor zorgen dat onze leerlingen met veel plezier blijven lezen.