De Internationale School Eindhoven
De Internationale School Eindhoven maakt deel uit van de Stichting Internationaal en Lokaal Funderend Onderwijs (SILFO), De Internationale School Eindhoven heeft sinds dit schooljaar twee locaties. De internationale basisschool en internationale middelbare school bevinden zich op de campus aan de Oirschotsedijk en de Nederlands tweetalige afdeling bevindt zich op de nieuwe locatie aan de Jan Luikenstraat. Op deze drie afdelingen zitten in totaal ongeveer 1400 leerlingen. De missie en visie van de Internationale School Eindhoven wordt door alle afdelingen uitgedragen door middel van onze ‘guiding statements’.
Onze Guiding Statements:
De ISE zorgt voor een zorgzame en uitdagende leeromgeving waarbij international mindedness gevoed wordt. Wij onderwijzen en inspireren onze leerlingen om creatieve, veerkrachtige en verantwoordelijke wereldburgers te worden die gelukkig zijn en zich goed staande kunnen houden in een steeds veranderende wereld.
Onze Guiding Statements in Actie:
Er liggen drie belangrijke strategische routes ingebed in onze Guiding Statements. Deze staan centraal in het vooruitbrengen van de school, in het maken van beslissingen en het uitzetten van acties.
In deze context geloven wij dat:
A. Onze internationale gemeenschap bestaat uit toegewijde verantwoordelijke mensen
In dit verband wordt er van ons verwacht dat we op een respectvolle manier met elkaar en met onze omgeving omgaan. We ontwikkelen international mindedness, waarbij we het belangrijk vinden dat we eerlijk en open minded met elkaar omgaan en waarbij de culturele identiteit van een ieder wordt gewaardeerd. We tonen respect voor mensenrechten en we waarderen samenwerking binnen de school, met Brainport en met nationale en internationale gemeenschappen.
B. Onze onderwijsomgeving zorgt ervoor dat leerlingen deskundig worden, dat er voor ze gezorgd wordt en dat ze op de juiste manier uitgedaagd worden.
In dit verband biedt de ISE nationaal en internationaal erkende curricula aan om tegemoet te komen aan de verschillende onderwijskundige behoeften van onze leerlingen.
We vinden het belangrijk dat onze leerlingen elke dag met veel plezier naar school komen en vaardigheden leren om zich met succes op school te kunnen ontwikkelen. We leren onze leerlingen om zelfstandig, maar ook in samenwerking met anderen problemen op te lossen en hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen en om efficiënt en verstandig om te leren gaan met moderne technologie. Ook vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen hun thuistaal waarderen en blijven ontwikkelen en daarnaast andere talen leren gebruiken en waarderen. We willen onze leerlingen hiermee goed voorbereiden op het vervolgonderwijs.
Van onze medewerkers verwachten wij dat zij goed omgaan met de individuele onderwijsbehoeften van onze leerlingen en dat zij de kinderen uitdagen om op hun (academische) niveau zoveel mogelijk te bereiken. Onze medewerkers creëren mogelijkheden voor de leerlingen om hun talenten en vaardigheden te ontwikkelen en op zoek te gaan naar hun passie. Het curriculum wordt aangeboden vanuit een internationaal perspectief en er wordt een omgeving gecreëerd waarin nieuwe mensen zich snel thuis voelen. De samenwerking met ouders vinden wij hierbij heel belangrijk. We doen het immers samen!
Van de ouders verwachten wij betrokkenheid bij de school en bij de ontwikkeling van hun kind. We vinden het belangrijk dat ouders hun kennis over de interesses, prestaties en onderwijsbehoeften van hun kind met de school delen en weet hebben van het ISE curriculum en de mogelijkheden op school om hun kinderen uit te dagen. We verwachten dat ouders zich houden aan de ISE Code of Conduct en dat zij deelnemen aan het verkiezen van ouders voor de medezeggenschapsraad (MR).
C. De ISE community bereidt de leerlingen voor op een steeds veranderende wereld door de leerlingen te stimuleren creatief met uitdagingen om te gaan.
We geven op de ISE op een creatieve manier les, door een verscheidenheid aan hulpmiddelen en strategieën in te zetten die ervoor zorgen dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot kritische, reflectieve denkers en die ervoor zorgen dat creativiteit wordt gestimuleerd. We geven onze leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en geven hen regelmatig feedback om zich te blijven ontwikkelen. We bieden een scala aan activiteiten aan. Binnen en buiten het klaslokaal en ook buitenschools.
We creëren op de ISE een cultuur voor creativiteit door als leerkrachten de inbreng van anderen te waarderen, opbouwende kritiek te accepteren en te erkennen dat lesplanning, strategische planning en probleemoplossing baat hebben bij een positieve uitwisseling van ideeën. We tonen flexibiliteit in het samenwerken met elkaar en creëren een sfeer waarin onze leerlingen creativiteit, reflectie en de positieve uitwisseling van ideeën waarderen, welke een growth mindset bevordert.
International mindedness
International mindedness is een manier van denken en doen die leidt tot een dieper en breder begrip van onze wereld.
“One of the benefits of being multicultural is simply the awareness that how you live is not the only way”
Om verantwoordelijke leden van onze gemeenschap te worden, bieden we kansen voor onze leerlingen om een bewustzijn en eigen identiteit te ontwikkelen in relatie tot anderen en om een intercultureel begrip te ontwikkelen. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen kunnen vertrouwen op en gelukkig zijn in hun eigen identiteit en dat zij tegelijk openstaan voor verschillende perspectieven en standpunten en diversiteit omarmen.
Om de international mindedness te bevorderen, heeft de ISE zich gecommitteerd om:
- Het identiteitsgevoel van onze leerlingen te versterken, terwijl begrip en respect voor de eigen en andere culturen en mensen wordt gestimuleerd;
- Een schoolomgeving te bieden die nieuwe mensen verwelkomt in de schoolgemeenschap;
- De diversiteit binnen het curriculum te stimuleren en aan te moedigen;
- Onderwijs- en leermogelijkheden te gebruiken om de culturele achtergrond en ervaring van studenten te erkennen;
- Ervoor te zorgen dat leerlingen effectief kunnen communiceren en hun thuistaal vloeiend kunnen blijven spreken, terwijl ze ook de mogelijkheid krijgen andere talen te leren;
- Leerlingen de kans te geven om kritisch en onbevooroordeeld na te denken over het standpunt van anderen;
- Leerlingen aan te moedigen om op een positieve, productieve en plezierige manier met elkaar om te gaan;
- Een gemeenschap te bevorderen die effectief samenwerkt, contacten legt, interacteert en communiceert;
- Ervoor te zorgen dat studenten bekend zijn met lokale, internationale en mondiale problemen;
- Bewustwording te creëren van het feit dat individuen een positief verschil kunnen maken voor de wereld en een daarmee gepaard gaande acceptatie van de verantwoordelijkheid om actie te ondernemen om dit te doen;
- Zorgzame individuen te ontwikkelen die de universele mensenrechten erkennen.
Belang van de ISE voor Eindhoven
Voor Brainport Eindhoven is het belangrijk internationale kenniswerkers aan te trekken. De ISE is een belangrijke factor bij het aantrekken en behouden van hoog opgeleid arbeidspotentieel. Naast het bieden van excellent onderwijs, fungeert de school ook als cultureel centrum en onderhoudt het een groot sociaal netwerk, voor zowel leerlingen als ouders. Net als voor de regio en haar vele (internationale) bedrijven ligt ook onze focus op technologische innovatie en duurzaamheid. Wij bieden niet alleen onderwijskundige, sportieve en culturele mogelijkheden voor de leerlingen. Het is ons doel om de kenniswerkers en hun gezinnen te helpen integreren in het leven in Eindhoven en omgeving. Onderwijs, de ontwikkeling van de kinderen, en de school als een lerende gemeenschap, hebben onze hoogste aandacht. Mocht u met ons van gedachten willen wisselen over onze ideeën en ambities, dan kunt u altijd contact met ons opnemen voor een bezoekje aan onze school.
Korte geschiedenis primaire afdeling
In 1964 sprak de Raad van Bestuur van de N.V. Philips Gloeilampenfabrieken zich uit voor de oprichting van een Internationale School in Eindhoven en in september 1966 startte de Philips International School. De school werd ook opengesteld voor leerlingen waarvan de ouders niet bij de N.V. Philips werkten en op 5 september 1966 startte de school met 28 leerlingen, verspreid over een Nederlandse, een Engelse, en een Franse afdeling. Een jaar later waren er 45 leerlingen en in september 1969 waren het er 65. In schooljaar 1970/1971 werd besloten om een Duitse afdeling toe te voegen en het schooljaar begon met 109 leerlingen, die samen 22 nationaliteiten vertegenwoordigden.
In verband met het groeiende aantal leerlingen werd op 1 april 1975 het terrein op de locatie Humperdincklaan 4 bouwrijp gemaakt en op 16 juni 1975 werden door leerlingen van de 20 nationaliteiten die op dat moment de school bezochten, de eerste stenen gelegd. Met de bouw van de school aan de Humperdincklaan werd een nieuwe weg ingeslagen die ook een naamsverandering met zich meebracht. Vanaf september 1975 was de Regionale Internationale School – RIS – een feit. In 2013 verhuisde de school, nu Internationale School Eindhoven geheten, naar de Oirschotsedijk.
Sindsdien is de school uitgegroeid tot een volwaardige Internationale School met leerlingen van meer dan 50 nationaliteiten. Als Bijzonder Neutrale School (lid VBS), maakt de school deel uit van de DIPS (Dutch International Primary Schools) scholen in Nederland. De school is tevens lid van ECIS (European Council for International Schools).